måndag 12 december 2011

11.12.12

Så idag på jobbet fick jag göra nåt jag har velat göra en längre tid, vara med på en obduktion. Eftersom det inte ingick i utbildningen så har jag aldrig varit med om en men har alltid velat det. Det kom väldigt hastigt så jag hann inte bli nervös.. Jag tröck i mig en banan för att inte svimma och sen var det bara dra dit.. På med skyddskläder och skoskydd.. Men det var faktiskt inte så obehagligt som jag har fått för mig att det ska vara. Det var faktiskt helt ok! Det jag varit mest orolig för är att det skulle lukta, för det tror jag inte jag skulle palla men det gjorde det inte. Det kändes inte som att det var en människa som låg där utan mer som en docka, helt opersonifierad.. Det var som overkligt.. Men oj så lärorikt det var att få se! Duktig obducent som berättade och förklarade vad som hittats och självklart, visade han fynden oxå. Det är helt otroligt hur en människokropp kan fungera. Inte bara en sak som ska gå rätt och flyta smärtfritt utan det är ju några saker som bör klaffa för att vi ska ta oss upp ur sängen.. Intressant att få se kroppen från insidan, även fast man "vet" hur det ser ut så var det ändå en annan sak att se det live. Får jag möjligheten så ska jag följa med på fler i framtiden. Så dagen sammanfattas helt klart som givande, lärorik och utvecklande. En bra dag, så att säga! 
  
Har kommit fram till en sak nu när jag varit ensam hemma, jag gillar inte att Andreas är borta! Jag sover så ruskigt dåligt.. Vänder och vrider.. Nu får du allt ta och komma hem! Tur nog så gör han det imorn och jag har fått nya ELLE så jag har nåt att läsa om jag inte kan sova.. Men nu gör vi ett försök iaf, mot sängen! God natt mina vänner! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar